Lompat tali atau skipping adalah antara senaman yang mudah, tidak memerlukan ruang yang besar dan kos yang tinggi untuk melakukannya.

Lompat tali memiliki banyak manfaat untuk kesihatan tubuh badan antaranya membantu memperbaiki sistem kardiovaskular dan mengurangkan berat badan dengan efektif.

manfaat skipping

Kredit gambar: Fit People

Seorang perunding kesihatan, Dr Muhamad Harif Hussin dari Adreena Rehab & Wellness menerusi Facebook miliknya berkongsi lima kebaikan melakukan senaman lompat tali.

Menurutnya, lompat tali adalah antara senaman yang hebat untuk tubuh badan dan dia sering menyarankan pesakitnya terutama yang mempunyai masalah tulang belakang dan bahagian kaki untuk mengamalkan senaman berkenaan.

Berikut adalah lima manfaat senaman lompat tali yang dikongsinya:

1. Pembakar lemak yang mantap

Lompatan selama satu jam dapat membakar sehingga 1300 kalori dan jika melakukan lompat tali selama 10 minit sama seperti berlari (jogging) sejauh 1.6 kilometer selama 8 minit.

manfaat skipping

Kredit gambar: Facebook Dr Muhamad Harif

2. Koordinasi langkah kaki bertambah baik

Senaman lompat tali bagus dilakukan oleh mereka yang semakin meningkat umur kerana ia dapat melatih otak membuat beberapa pergerakan dalam satu masa.

3. Mengurangkan kecederaan kaki dan pergelangan kaki

Lompat tali membantu membentuk otot kaki agar bertambah kuat, justeru kaki sudah bersedia untuk terima apa-apa gerakan atau hentakan yang berlebihan pada bila-bila masa.

manfaat skipping

Kredit gambar: Well Fit and Fed

4. Postur badan bertambah baik

Postur badan akan menjadi bongkok apabila seseorang itu selalu bekerja menghadap komputer. Dengan melakukan senaman lompat tali, postur badan akan automatik berubah menjadi tegak dan mendada.

5. Tulang bertambah padu dan otot semakin kuat

Lompat tali juga membantu menguatkan tulang dan otot bagi menampung berat badan.

manfaat skipping

Kredit gambar: Beyond Words

Dr Muhamad Harif turut menyarankan agar senaman lompat tinggi dilakukan sekurang-kurangnya lima minit setiap hari dengan setiap set dilakukan selama satu minit dan rehat 15 saat, kemudian diulang selama lima kali.

Semoga bermanfaat!